SUGARCHALLENGE | Acceptatie

citroenen

Morgen ben ik precies 9 weken met de cursus Suikervrij Gezond en Slank bezig. En al die weken hebben jullie al updates kunnen lezen over mijn ervaring. Jullie hebben gelezen dat ik super goed begon. Jullie hebben gelezen hoe ik soms ook faalde. Jullie hebben gelezen wat ik allemaal heb gegeten. Jullie hebben tips gelezen voor een suikervrije en suikerbewuste levensstijl. En zelfs na zoveel weken lezen jullie nog steeds graag mijn updates. Ik vind dat zo tof! Het is voor mij ook echt een steuntje in de rug. Afgelopen week besefte ik me, dat ik eindelijk ben gaan accepteren dat het vaak wél lukt, maar soms ook even niet. En dat het niet erg is om dan te genieten en daarna niet boos op jezelf te zijn. Ik ervaar daardoor meer rust. Hoe fijn is dat? Nou ja, ik vertel je er zo meer over en natuurlijk laat ik weer een eetdagboek zien. 

EETDAGBOEK

Bel de kranten! Het is een wonder! Ik heb eindelijk weer eens fatsoenlijk bijgehouden wat ik afgelopen week gegeten heb. Of nog beter: ik heb een notitieboekje gekocht om het allemaal netjes bij te houden. En dat niet alleen… Ik ben zelfs fanatiek gaan sporten. Yes! Ik word beter in dingen!

tosti

Zondag 6 maart 2016:
Ontbijt: Zuurdesem tosti met belegen kaas
Lunch: Speltbroodje brie met zoete ui
Diner: Stamppot van zoete aardappel en wortel met ui en pittige rookworst

Actief: Niet echt…

speklapje

Maandag 7 maart 2016:
Ontbijt: Zuurdesem tosti met rode pesto en geitenkaas
Lunch: Zuurdesem tosti met belegen kaas
Diner: 2 speklapjes + salade van huttenkäse, paprika, komkommer en een handje pecannoten

Actief: dansaanbod met de kleuters (dat is echt mega actief!) + 3,42 km hardlopen

tapas

Dinsdag 8 maart 2016:
Ontbijt: Zuurdesem tosti met belegen kaas (ja, niet heel origineel maar we hadden niet zo veel in huis)
Lunch: Salade van huttenkäse, paprika, komkommer en een handje pecannoten
Diner: Tapas (deze afspraak stond al 2,5 maand en ik heb serieus mijn buikje rond gegeten. Het was heerlijk!)

Actief: Normaal zou ik dans gegeven hebben in unit 2, maar ik moest invallen op de werkvloer. Ook leuk, maar ietsje minder actief 😉

courgette spaghetti met romige kip

Woensdag 9 maart 2016:
Ontbijt: Griekse yoghurt met zonnebloempitten, pompoenpitten, kokosrasp en cacao nibs
Lunch: 2 sneetjes pompoenbrood met mortadella worst
Diner: Courgette spaghetti met romige kip (de room is gemaakt van bloemkool!)

Actief: In de ochtend één ruime kilometer gewandeld met Odin + dansaanbod in unit 3 + in de avond 5,05 km hardgelopen

griekse yoghurt met noten enzo

Donderdag 10 maart 2016:
Ontbijt: Overnight oats met griekse yoghurt en frambozen
Lunch: Pompoenbrood met zalm, franse (suikervrije) mayonaise, wasabi en rucola
Diner: Schnitzel met roomsaus. Gegeten in de stad… Wie weet er een restaurantje in Den Bosch waar je gezond/suikervrij kunt eten?

Actief: Lopen door de stad is best actief, toch? Maar in de ochtend had ik weer een ruime kilometer met Odin gelopen.

hamburgers champignon boursin friet

Vrijdag 11 maart 2016:
Ontbijt: Pompoenbrood tosti met belegen kaas
Lunch: Pompoenbrood met zalm, franse (suikervrije) mayonaise, wasabi en rucola
Diner: 2 burgers, champignons met Boursin en frietjes uit de airfryer

Actief: 4,42 km hardgelopen

mango kokos smoothie

Zaterdag 12 maart 2016:
Ontbijt: Mango kokos smoothie
Lunch: Volkoren broodje carpaccio (in Utrecht)
Diner: 1 burger met champignons en Boursin en frietjes uit de airfryer

Actief: De hele dag rond gebanjerd in Utrecht

ACCEPTATIE EN KEUZES

broodje carpaccio

Zoals ik hierboven al schreef heb ik het eindelijk kunnen accepteren. Daardoor valt er een last van mijn schouder en kan ik me veel beter ontspannen. Daardoor geniet ik weer veel meer van wat ik doe en weet ik weer waarom ik het doe. Ik heb geaccepteerd dat het mij niet altijd lukt om suikervrij/suikerbewust te leven. Maar het is een feit dat me dat het grootste deel van de week wel lukt. Ik heb geen peptalk meer nodig. Ik merk dat suikervrij/suikerbewust langzaam mijn levensstijl word. Het is de keuze die ik over het algemeen maak. De keuze waarvoor ik als eerste zou kiezen. Maar als die keuze er niet is, geniet ik volop van al hetgeen wat ik normaal dus niet meer eet. En dat is fijn.

Ik heb de behoefte ook niet meer om bepaalde dingen te eten. En natuurlijk heb ik soms last van cravings – vooral in de maandelijkse periode – maar dat is goed. Eerder had ik dat bijna dagelijks. Dat is zo’n vooruitgang! Daarbij het af zien slanken van je lichaam door alleen een ander eetpatroon is toch gewoon geweldig?! En van de week was ik ineens ook weer lichter. Jippy! Het komt gewoon goed. Nee, het is al goed. Ik vind het prima zoals ik nu ben en heus droom ik nog wel van die killer body. Maar nu ben ik aan het genieten. Ik geniet van eten, ik geniet van sporten. Ik doe het niet meer omdat ik perse af wil slanken, ik doe het omdat ik me er gewoon zó goed bij voel.

roerei

Ik voel me actief, enthousiast en vrolijk. En dat merkte ik vooral meteen na die keren dat ik iets at wat totaal niet in mijn nieuwe levensstijl past. Zoals afgelopen dinsdag avond. Na het eten van de tapas voelde ik me zo moe en mijn energie was erg laag. Ik had genoten van het eten en het gezelschap. Maar no way dat ik dit weer elke dag wil.

En het grappige van alles is, dat ik nog niet eens zo super gezond eet. Volgens mij eet ik toch iets te grote porties en friet is – ondanks dat hij suikervrij is – toch ook niet bepaald gezond. En zo zijn er nog wel meer dingen. Maar hé, ik voel me super! En ik weet heus wel dat ik sneller kan bereiken waar ik eigenlijk voor ging als ik nog bewuster omging met het eten. Maar als ik dingen snel aanpak, verliest het vaak ook zijn kracht. Liever op de rustige manier er komen en gewoon compleet zen zijn met mezelf. Ja, zo zou ik mijn lifestyle momenteel kunnen omschrijven.

Waar krijg jij energie van?

 Disclaimer: Alle updates omtrent de Sugarchallenge betreft een samenwerking.

12 Comments

Geef een reactie

CommentLuv badge

Close