App review: My Fitness Pal

00
Zoekend naar een app waarbij ik mezelf bewust kon maken van mijn lifestyle stuitte ik op deze app: my fitness pal. I love it! De app is geschikt voor de iPhone, iPad, Android, Blackberry en Windows toestellen. En – ook niet onbelangrijk – hij is gratis!

Ik was voornamelijk op zoek naar een app waarin ik mijn voedingsmiddelen kon bijhouden. Niet zozeer om calorieën te tellen (al is dat zeker wel handig, want het is nu eenmaal een feit dat je door minder calorieën te eten afvalt), maar om te kijken hoe gezond de etenswaren zijn die ik binnen krijg.

01

Al vanaf het moment dat ik hem opende op mijn iPhone was ik enthousiast. Toevallig had ik een aantal dagen eerder en blogpost van Cynthia gelezen over de – dure – Jawbone Up24 en deze app doet praktisch hetzelfde. Wel iets minder uitgebreid, maar voor mijn doel was het goed genoeg.

03
Inloggen doe je door te registreren via Facebook of je e-mailadres. Ik heb deze keer gekozen voor Facebook en thank God kan je alles gewoon instellen als privé en plaatst de app dus geen berichten namens jou. Niet iedereen hoeft natuurlijk te zien wat ik eet en hoeveel ik beweeg.

08

Ik vind de app (zeker omdat hij gratis is) erg uitgebreid. Elke dag kun je invoeren wat je gegeten hebt. Dit kost wat tijd omdat je alle voedingsmiddelen apart in voert. Dat betekent dat als je een uitgebreid diner hebt klaargemaakt, je wel even zoet bent met het invoeren van alle ingrediënten. Gelukkig blijven alle ingrediënten erin staan en wordt het – na mate je de app langer gebruikt – een stuk makkelijker om alles in te voeren. En wat ook fijn is, is dat de meeste ingrediënten er al in staan; zelfs van verschillende merken. Je kunt je ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes toevoegen, daarnaast je bewegingsactiviteiten en hoeveel kopjes water je gedronken hebt.

02In je logboek kun je zien wat je die dag allemaal gegeten hebt en hoeveel je bewogen hebt. In de app voor de iPhone zit een automatische stappenteller (dit wist ik niet eens!) die de app automatisch gebruikt voor het bijhouden van stappen. De app geeft aan dat je per dag minimaal 10.000 stappen moet maken. Ik zit meestal maar net aan de 6.000….
Je ziet ook meteen hoeveel calorieën je nog mag eten die dag. Dit is gebaseerd op je aangegeven doel. De invoer op de foto is trouwens net na het ontbijt.

05Je hebt ook meteen een duidelijk overzichtje over het aantal koolhydraten, vetten en eiwitten wat je die dag gegeten hebt.

04Hier zie je mijn invoer van mijn ontbijt. Ik had gisterenavond kip-kokossoep gemaakt en ik had nog voor één persoon over. Dus at ik dat als ontbijt.

07Ook super handig is dat je een herinnering kunt instellen. Zo vergeet je niet om te eten. Ideaal voor mensen die wel vaak een maaltijd overslaan, puur omdat ze het vergeten.

Conclusie
Ik vind deze app echt een aanrader. Bij elk voedingsmiddel kun je alle informatie vinden (koolhydraten, vetten, eiwitten, vitaminen etc.) en maakt je dus bewuster van wat wel en niet goed voor je is. Daarnaast kan deze app je helpen met afvallen. Als je te weinig hebt gegeten geeft de app dit ook aan en legt hij uit waarom dit slecht voor je is.
Ik denk dat dit een app is waarmee je verantwoord kunt afvallen – natuurlijk moet je het wel zelf doen! – en waarbij je jezelf bewust kunt maken van je lifestyle. Tot nu toe heb ik alles nog elke dag trouw ingevoerd en hoop ik dit nog te doen tot ik mijn streefgewicht bereikt heb.

Wat vinden jullie van deze app?

liefsnatasjaklein

 

6 Comments

Geef een reactie

Close