10.000 stappen iedere dag

Ik ben ondertussen weer volop bezig met afvallen en een gezonder leven. Eens in de zoveel tijd houd ik jullie op de hoogte met mijn Natasja’s Weight Watchers Avontuur update. Daarover gesproken: morgen komt er weer een nieuwe update online. Anyway, ik was van de week zó super trots op mezelf dat ik dit graag met jullie wil delen. Sinds een week probeer ik veel te wandelen en dat heeft echt een super positief resultaat op verschillende vlakken. Daar vertel ik je zometeen meer over. Sinds afgelopen week heb ik dan ook echt met mijzelf afgesproken om ieder dag minimaal 10.000 stappen te zetten. Dit doel zorgt voor actievere dagen en zoals ik net al vertelde voor positieve resultaten.

Fitbit

Sinds mei 2015 heb ik een Fitbit Charge HR. Hoewel ik hem sindsdien niet altijd gebruikt heb, ben ik er wel enorm blij mee. Want als ik hem om heb, motiveert mij dit echt tot meer bewegen. Vaak om een bepaald aantal stappen te halen, maar ook om meer te bewegen als ik merk dat ik bijvoorbeeld nog maar 1.000 stappen gezet heb, terwijl het al een uur of 4 is in de middag. Dan voel ik me echt een luie donder. Daarnaast kun je challenges aangaan met andere Fitbit gebruikers en ook dit werkt vaak wel motiverend. Als ik mijn eerste afvaldoel bereikt heb (op het gewicht komen van voor mijn zwangerschap) mag ik van mezelf een nieuwe Fitbit kopen (ik ga dan voor de Fitbit Versa!). Die kan namelijk veel meer en kan tenminste ook tegen water.

Toen ik net mijn Fitbit had stond deze automatisch ingesteld op 10.000 stappen per dag. Dat was best redelijk te doen. Geen idee waarom ik toen actiever was. Maar vanaf februari 2018 (toen ik begon met Weight Watchers) merkte ik dat ik amper de 6.000 stappen behaalde… Ik wist dat mijn conditie achteruit was gegaan (en flink ook!), maar dat 6.000 stappen al lastig was…. En dus stelde ik mijn doel naar 6.000 stappen. Met moeite lukte dit in het begin. Toen ik merkte dat dit steeds makkelijker te behalen was, verhoogde ik hem naar 8.000 stappen. Daar staat mijn Fitbit nog steeds op, maar ondertussen probeer ik (sinds de meivakantie) 10.000 stappen iedere dag te halen. Waarom? Om mezelf maar te pushen meer te bewegen en actiever te worden.

Iedere dag? Hoe dan?

Voor sommige zal 10.000 stappen misschien kattenpis zijn. Voor anderen zal dit weer een heel hoog doel zijn. Hoe dan ook, een doel voor jezelf zorgt er voor dat je meer beweegt. Een stappenteller (zoals Fitbit) is dan natuurlijk super handig, al heb je tegenwoordig ook veel apps die dat bij houden. Maar het nadeel daarvan is dat je altijd je telefoon in je zak moet hebben zitten.

Hoe ik mezelf gemotiveerd krijg om 10.000 stappen te wandelen? Iedere dag sowieso een grote wandeling maken. Het scheelt dat wij ook een hond hebben die er iedere dag uit moet. Odin vindt het niet erg om iedere dag grote rondes te wandelen. Voor Isabelle is het ook leuk om in de kinderwagen mee te gaan. Vaak lopen we in een grote ronde al zo’n 5.000 stappen. Dat is zo’n half uur wandelen ongeveer. Soms ook langer. Ik weet het niet precies.

Van de week had ik nog niet zo heel veel bewogen die dag. Zo rond 16.00 uur viel het mij op dat ik nog maar 2.000 stappen gezet had. Oh jee! Zo ga ik mijn doel natuurlijk niet halen. We moesten nog boodschappen doen en Isabelle moest nog eten en slapen. Dus zorgde Roy voor haar en de boodschappen  en ging ik met Odin een grote ronde wandelen. Ondertussen checkte ik mijn Fitbit en daardoor maakte ik mijn normale grote ronde nog groter. Ik koos dus de weg na aanleiding van het aantal stappen wat ik gezet had. Ik heb toen een uur gewandeld met Odin en was zo’n 8.000 stappen rijker! Toen kon ik relaxt op de bank ploffen en trots zijn op mezelf.

Positieve resultaten

Ik ervaar nu veel positieve resultaten! Erg fijn!

Energie

Mijn energie is iedere dag veel groter. Ik kan mezelf motiveren om veel meer dingen te doen. Niet alleen sportief gezien, maar ook qua huishoudelijke taken. En dan nog lekker veel energie om met Isabelle en Odin te spelen! En natuurlijk om te bloggen! En om… Nou ja, om van alles te doen dus eigenlijk.

Conditie

Zoals ik al vertelde was mijn conditie na mijn zwangerschap belabberddepoepie. Een trap oplopen was al zwaar en raakte ik al van buiten adem. Zo slecht was mijn conditie nog nooit geweest! Sinds ik weer bezig ben met afvallen en mijn gezondheid, kruipt hij langzaam weer omhoog. Maar ineens maakte hij een piek!

Afgelopen donderdag had ik een personal training gepland staan in de sportschool. Van te voren doe ik een eigen warming-up en koos ik deze keer voor de loopband. Ik begon met rennen en merkte al vrij snel dat me dit heel gemakkelijk af ging. De eerste minuut werd langzaam 1,5 minuut en zelfs 2 minuten. Twee weken geleden was ik hierna al buiten adem en werd het weer tijd om even rustig te lopen. Maar ik had nog adem genoeg. Ik zag de tijd voorbij tikken zonder dat ik echt buiten adem raakte. Ik liep zo’n 5 minuten achter elkaar! Ik had nog het idee dat ik langer had kunnen rennen maar vond dat ik ook niet moest overdrijven. En dus ging ik weer even gewoon lopen. Maar na 30 seconden dacht ik F it, ik heb nog genoeg energie. Hoppa, gas er op! En ik was super verbaasd dat ik 3 minuten zonder moeite kon rennen! Daarna moest ik stoppen omdat het tijd was voor mijn training. Maar man… Ik was super trots!

Dit resultaat schuif ik echt toe aan iedere dag grote wandelingen maken en een stappendoel hebben. Want hoe anders dan? Ik kan geen andere reden bedenken dat ik dit anders nu zo makkelijk kon doen.

Beter in mijn lijf

Ook voel ik me slanker. Ik weet dat dat niet persé zo is, maar als ik loop, voel ik me wel zo. Dat zorgt er ook voor dat ik me zelfverzekerder voel. En daarnaast zeggen onderzoekers en dokteren dat het ook nog eens goed is voor o.a. je hart. Nou, wat wil je nog meer?

In de meivakantie probeer ik dus minimaal 10.000 stappen te blijven zetten iedere dag. De eerste week na de vakantie kijk ik of dit mijn doel kan blijven of dat ik het weer een beetje terug moet schroeven. Hoe dan ook: fijn om zo’n doel te hebben en je daardoor goed te voelen!

Wandel jij veel?

Dit artikel bevat geen gesponsorde content.

Liefs Natasja

Volg mij ook op: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube of Bloglovin'

6 Comments

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close