Het Corona virus houdt de gemoederen flink bezig. Het heeft er nu voor gezorgd dat we zoveel als we kunnen thuis moeten blijven. Vitale beroepen worden draaiend gehouden. Toen afgelopen zondag tijdens de persconferentie gezegd werd dat ook de scholen zouden sluiten, was ik opgelucht. Nergens mag je met meer dan 100 personen bij elkaar zijn, maar kinderen zet je wel met 300 stuks bij elkaar. Maandag heb ik met collega’s op school gewerkt, maar aan het einde van de dag werd gecommuniceerd dat het scholenbestuur echt wil dat we zoveel als we kunnen thuis werken. Hoe doe je dat als juf zijnde?
Verwachtingen
Thuis aanbod bedenken en verzorgen. Hoe dan? Het positieve van dit hele gedoe is dat je er in ieder geval onwijs creatief van wordt. Hoe kun je zorgen dat ouders met hun kinderen aan de slag kunnen met schoolse en creatieve vaardigheden zonder dat ze de pedagogische achtergrond en kennis hebben die wij professionals wel hebben? Dat begint denk ik met je verwachtingen.
Ik verwacht niet dat ouders de hele dag, drie weken lang, met hun kinderen schooltje gaan spelen. De ene zal hier meer mee bezig gaan dan de ander. Dat betekent dat we activiteiten moeten bedenken die laagdrempelig zijn, maar intussen ook leuk en leerzaam.
Zo ziet mijn thuiswerk dag eruit.
Mijn thuiswerk dag begint een uurtje later dan normaal. Dat betekent dat mijn wekker nu om half 8 gaat. Ik volg mijn normale ochtendroutine. Hup eruit, kleding aantrekken, make-upje en deo op en naar beneden. Daar ontbijten met een griekse yoghurt met havermout. Lucas uit bed halen en voeden. Vervolgens leg ik Lucas weer terug op bed en ga ik mijn tanden poetsen.
Roy is ondertussen (soms zelfs al eerder dan ik) eruit voor Isabelle. Dat is heel fijn, want de slaapkamer is mijn kantoor. Het bed zet ik omhoog en ik zorg dat ik al mijn werkspullen op het bed heb liggen.
Om 9.00 uur videobellen we met de collega’s met wie ik normaal gesproken die dag zou werken. We overleggen over wat iedereen moet doen, hoe de zaken ervoor staan en overleggen vragen die we hebben. Tot nu toe duurt dit meestal zo’n 30 minuten.
Daarna ga ik aan de slag met mijn taken. Mijn prioriteit zit hem nu in het bedenken van goed, leuk en leerzaam aanbod voor alle units én met verschillende moeilijkheden zodat het ook nog op niveau kan. (Wij werken niet met klassen). Ik ken de kinderen goed genoeg om te weten wat hen aanspreekt, wat ze kunnen en hoe ik daar verschillende moeilijkheden in kan gooien.
Ik werk het uit en vervolgens upload ik het naar Microsoft Teams. Via dit platform werken wij en kunnen we bij al onze bestanden en dergelijke. Ook hebben we via Teams onze ochtendbriefing en evaluatie aan het einde van de dag. Het werkt eigenlijk best heel erg fijn!
Naast het bedenken en uitwerken van aanbod, overleg ik met de unit wat er gedaan moet worden. Dit kan van alles zijn. En de dag is voorbij na de evaluatie.
Hoe krijgen de kinderen de activiteiten?
Via de app Social Schools krijgen ouders de activiteitenkaarten en kunnen ze met hun kinderen aan de slag. Sowieso een heel fijn platform voor het delen van informatie met ouders. Kinderen kunnen bij ons trouwens ook in Teams en via de chatfunctie bijvoorbeeld om feedback en feedforward vragen.
We zien zoveel leuke en positieve berichten van ouders! Dat maakt je echt heel blij! Iedereen doet zo zijn best en is vol begrip. Samen staan we sterk. Ook dat is een positief lichtpuntje in deze hele Corona crisis.
Gratis printable dansactiviteit
Ik vind het natuurlijk ook leuk om een dansactiviteit met jullie te delen. Dus heb ik voor jullie een gratis printable met een leuke dansactiviteit! Het enige wat je daarvoor hoeft te doen, is jezelf inschrijven voor de nieuwsbrief! (Ik spam je niet zo vaak hoor!)
[no_toc]Komen jullie de dagen zo een beetje door?