De goede oude YouTube tijd

Nu ik al zo’n lange tijd thuis zit, heb ik wat meer tijd over om allerlei nutteloze dingen te doen. Bijvoorbeeld YouTube kijken. Dat had ik al lange tijd niet meer gedaan en ik was benieuwd wat er in de tussentijd allemaal geüpload was. Terwijl ik scrolde door mijn lijstje, concludeerde ik dat het niet zo heel veel soeps was. Hier en daar zaten er wel een aantal leuke tussen, maar verder was het vooral heel veel van hetzelfde of over de top en te commercieel. Zelfs als ze de makers er geen geld mee verdienden. 

Het beroep ‘YouTuber’ is duidelijk te zien. Ook bij de wannabe’s die er geen geld mee verdienen. De lat ligt hoog en schijnbaar moet het steeds meer gaan lijken op een televisieprogramma. De setting moet goed zijn. De belichting moet goed zijn. Een filmpje is het mooist als er scherpte/diepte in zin. Er moeten microfoons gebruikt worden.

Een voorbeeld van een video (van Vera Camilla) waarbij aandacht is besteed aan achtergrond en belichting. Ze noemt het ook in het begin van haar filmpje: “Meteen de setting klaar gezet.”

Een voorbeeld van StukTV die qua hele sfeer en professionaliteit van camerawerk meer lijkt op een televisieprogramma dan een YouTube filmpje.

Maar waar zijn de authentieke filmpjes? De filmpjes waarbij het plezier van het WILLEN maken van een tutorial of what so ever er uit knalt? De YouTuber’s die uploaden omdat ze willen uploaden i.p.v. zich verplicht te voelen elke week één of meerdere video’s online te zetten? Wat heus wel kan, zolang het plezier er maar is. In het bovenstaande filmpje van Vera Camilla zie je haar enthousiasme absoluut terug! Maar ook zij upload iedere week en er zitten ook filmpjes tussen waarvan ik denk: nee, nu ben je niet authentiek. Dit film je omdat je iets wilt uploaden.

Begrijp me niet verkeerd: de wat meer ‘geprofessionaliseerde’ filmpjes zijn zeker mooi en fijn om te kijken. Als ze nog maar authentiek over komen. En dat laatste mis ik gewoon. Het lijkt te gaan over zoveel mogelijk abonnees verzamelen, want dan kun je het grote geld binnen harken. Er wordt niet voor niets aan het einde van een filmpje gevraagd of je wil abonneren. En ja, ook ik maak me daar schuldig aan als ik video’s maak. Voor mij als kleine YouTuber (al heb ik al heel lang niet meer geüpload) stel ik die vraag op het einde omdat je daaruit waardering krijgt voor je werk. Je weet dat je dan leuke video’s upload. Maar als je al meer dan 10.000 abonnees hebt, waarom moet je het dan nog steeds vragen?

Mijn mening over Furtjuhh is dat het te commercieel is. Hij probeert het allemaal super leuk te brengen en het werkt, want hij heeft ruim 445K abonnees. Maar wat ik me bij hem afvraag is: Is hij echt zo? Is dit Rutger? All the time? Waarom ik ook denk dat het commercieel is, is door zijn ‘Alloi’. Dat is zijn handelsmerk net als alle woorden op social veranderen naar ‘Fur’, zoals furtalen en furjaardag. Het werkt wel goed op jongeren, want dat lijkt doorgaans zijn publiek te zijn.

Nog zo’n YouTuber die het reuze goed doet (vooral bij het jongere publiek ook weer), maar in mijn ogen wel elke video acteert. Of doet alsof ze op TV een kinderprogramma presenteert. Hoe dan ook, ze heeft er succes mee. Wat zij – in ieder geval in deze video – heel erg doet is likes vragen. Je hebt al ruim 760K abonnees! Why vragen om likes en abonnees?

Ik mis wel een beetje de goede oude YouTube tijd. De spontaniteit. Zelfs soms de slecht bewerkte video’s. Maar die waren nog leuk omdat de persoon zo leuk en enthousiast was. Het enthousiasme. Het overduidelijke ik-vind-dit-leuk-om-te-doen beeld. Nogmaals. Dit allemaal kun je ook bereiken met de manier van filmen zoals nu hip is. Ik hoop dat dat dan ook weer terug gaat komen bij iedere YouTuber.

Een video van Mascha samen met NIkkie waarin de lol er van af spat. Super enthousiast en lekker authentiek. 

Begrijp me niet verkeerd. De video’s die ik hierboven geplaatst heb en mijn mening over deze YouTubers is absoluut geen afgunst. Zij hebben er voor gewerkt om zoveel abonnees te krijgen en hebben iets gevonden wat schijnbaar werkt op het publiek. Dat heet entertainen. Maar dat is juist precies waarom ik vind dat het meer op televisie begint te lijken dan op lekker authentiek video’s maken.

Hoe denken jullie hier over?

 

Liefs Natasja

Volg mij ook op: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube of Bloglovin'

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close