balans ontspannen

Balans voor een meer ontspannen ik

Met de drukte van de deeltijd pabo naast mijn gezin en mijn baan, ben ik continue op zoek naar balans. Balans tussen werk, studie, gezin en tijd voor mezelf. Vooral die laatste doet ertoe. Ik weet namelijk dat ik een véél leukere vrouw en moeder ben als ik tijd voor mezelf heb. En nee schat – yes, I’m talking to you, dear hubby – studeren telt niet mee als me-time. Nu het zomervakantie is, merk ik dat er ruimte in mijn hoofd is om eens goed na te denken over hoe ik deze balans het komend schooljaar goed kan krijgen. Balans voor een meer ontspannen ik. Wat ik tot nu toe gedaan heb en wat ik tot nu toe van plan ben, lees je in deze blog.

Afgelopen schooljaar

To be honest, ik vond het afgelopen schooljaar heftig. Waarbij ik in februari 2021 begon aan de flexibele deeltijd en in juli 2021 mijn propedeuse (en dus mijn eerste jaar) al behaalde, verloor ik de vibe in het afgelopen schooljaar. Het duurde een tijdje voor ik er lekker inzat en balans was ver te zoeken. Dat laatste resulteerde in een gestreste Natasja. Dat uitte zich in vele chagrijnige moods, drukte in mijn hoofd, slecht geheugen, weinig zin in dingen en ga zo maar door. Positief? Nee. Ik heb mij overigens wel door het afgelopen jaar geslagen, al heb ik nog dingen om af te ronden. Maar nog zo’n jaar? Hell no!

Balans afgelopen jaar

Ondanks dat de balans ver te zoeken was, probeerde ik daar echt wel tijd voor te maken. Zo heb ik me op het sporten gestort en kon ik het sporten goed inplannen. Sporten is niet alleen goed voor mijn lijf, maar ook voor de geest. Even de geest leegmaken. Plus een voordeel is dat ik daarna natuurlijk ook moet douchen. Dat is een mooie bonus van extra tijd voor mezelf! Verder probeerde ik al zo min mogelijk aan de studie te zitten op de zaterdagen en zondagen, om daar tijd voor mijn gezin te hebben. Dit lukte niet altijd. Zo teruglezend op wat ik heb gedaan, zou het best genoeg moeten zijn. Maar toch gaat er iets nog niet helemaal goed, want anders had ik mezelf het afgelopen jaar wel beter gevoeld.

Hoe ik komend schooljaar meer balans denk te krijgen

Uiteraard ben ik gaan nadenken over hoe ik mezelf nog meer in balans kan brengen. Zeker gezien ik dat écht nodig heb en ga hebben komend schooljaar.

Acupressuurmat + mediatie

Ik ben in deze zomervakantie begonnen met mediteren op een acupressuurmat; oftewel een spijkermatje. Ik merkte dat ik dit echt de eerste week van de vakantie nodig had om überhaupt tot ontspanning te komen. Dit heeft me die eerste week al zoveel meer ontspanning gegeven. Ik weet dat dit niet relaxt klinkt, maar dat is het zeker wel. Ik zak heel diep weg in mijn eigen bubbel als ik hierop ga liggen. Daarnaast zak ik nog verder weg wanneer ik een meditatie aanzet. Ik gebruik hiervoor de Meditation Moments app. Ik zweer het je: dit is zó ontspannen! Even bewust nergens mee bezig zijn. Ik merk trouwens – en ik kan me voorstellen dat dit wat zweverig klinkt, maar boeiend – dat visualiseren van mijn dromen hierdoor nóg makkelijker gaat. Mijn doel gaat dan ook zijn om komend schooljaar twee keer in de week de ochtend zo te starten – en dus zal ik mijn wekker eerder gaan zetten – en minstens twee keer in de avond voor het slapen gaan, om zo tot een diepere en betere nachtrust te komen.

Schrijven + sporten

Daarnaast heb ik de laatste week de gewoonte ontwikkelt om, zodra ik beneden kom, een pre-workout drankje te pakken en vervolgens te journallen omdat deze 15 tot 20 minuutjes de tijd nodig heeft om te werken. Ik merkte dat ik door te schrijven even heel fijn in tune bij mezelf. Even alle gedachtes random op papier zetten en mijn droomvisualisatie op te schrijven om zo dieper tot het gevoel en de kern te komen. Op de dag merk ik dat het me nu al veel meer rust geeft. Zeker in de omgang naar de kinderen. Super vreemd, maar ik word er geduldiger door. Ik schrijf zo’n 1,5 tot 2 bladzijdes, terwijl ik luister naar relaxte, instrumentale muziek. Klik hier voor mijn Journaling Spotify playlist. Vervolgens is de pre-workout aan het werk en ga ik mijn workout van 20 tot 45 minuutjes doen. Door eerst deze tijd voor mezelf te hebben, ben ik rustig opgestart en dat is ook fijn voor mijn gemoedstoestand heb ik gemerkt. Ik weet dat ik dit niet iedere ochtend zou willen doen, omdat ik dan mijn wekker echt véél vroeger moet zetten en dat zie ik niet per se zitten. Journalen zou ik erin kunnen houden, maar sporten vind ik ook prima in de avond. Dat heb ik het afgelopen jaar ook eigenlijk altijd ’s avonds gedaan.

Planning

Ik was het afgelopen jaar al goed bezig met plannen, maar ik ga het komend jaar nog beter de me-time momenten inplannen. Zo kan ik nog beter terugkijken wat ik gedaan heb en daar op evalueren, alsook echt die tijd inplannen en er bewuster tijd voor maken. Dat deed ik al, maar ik denk dat ik daar nog een slag te halen heb.

Goed, dat waren de dingen waar ik tot nu toe aan gedacht en aan gewerkt heb. Ik ben benieuwd hoe jullie balans zoeken.

Deze blogpost kan affiliate linkjes bevatten. Dat betekent dat wanneer jij via deze link iets koopt, ik daar een klein bedrag voor ontvang. Jij betaalt daar niets extra’s voor en je helpt mij enorm!

Liefs Natasja

Volg mij ook op: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube of Bloglovin'

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close