MOVIE REVIEW | Mannenharten 2

mannenharten-2

Ik heb het al vaker gezegd: ik en Nederlandse films is een niet al te beste combinatie. Toch waardeer ik de Nederlandse film wel steeds meer. Het acteerwerk wordt beter en ook de verhaallijnen kunnen er steeds meer mee door. Per toeval kwam ik vorige week met een aantal collega’s bij de Nederlandse film Mannenharten 2 terecht. Om de vakantie in te luidden, gingen we uit eten. Daar kwamen we erachter dat zij een speciaal Mannenharten menu hadden mét tickets voor de film. Dit was maar €2 duurder dan het menu zoals we die eigenlijk zouden pakken en gezien we daarna toch nog op stap zouden gaan, was dit meteen een goede manier om de tijd te overbruggen. Maar goed. Mannenharten 2 dus. Had ik deel 1 gezien? Uhh, nee. Had ik daar interesse in. Nee, niet perse. En dus wist ik niet goed wat ik kon verwachten. Dus viel het mee of viel het toch tegen…? Je leest het in deze review!

Er is veel veranderd in de levens van onze mannen, maar ook in Mannenharten 2 blijkt de liefde weer alles behalve een sprookje. Zo drijft de baby van Wouter (Jeroen Spitzenberger) en Nicole (Katja Herbers) hen vooral uit elkaar. Als beginnend kinderboekenschrijfster heeft ze vooral oog voor haar leuke boeken en dito uitgever. Met als gevolg dat Wouter zich nog één keer in het onbezonnen studentenleven stort. Samen met Tim (Daan Schuurmans), die net terug is van zijn reis en besloten heeft een tijdje single te blijven, wat makkelijker gezegd is dan gedaan. Dennis (Barry Atsma) valt als een blok voor een nieuw zangtalent, maar zij laat zich niet zo makkelijk inpakken. Evenals Niels (Fabian Jansen), die besluit het na een versiercursus over een hele andere boeg te gooien. En dan is er nog de hopeloos romantische Younes (Mingus Dagelet), die op zoek is naar het meisje waar hij één onvergetelijke nacht mee beleefde. Kortom: de zoektocht naar liefde gaat in alle hevigheid verder!
(Synopsis: JT Bioscoop)

Acteurs: Daan Schuurmans, Barry Atsma, Jeroen Spitzenberger, Fabian Jansen, Mingus Dagelet, Katja Herbers, Hadewych Minis, Liliana de Vries, Maartje van de Wetering, Jelka van Houten
Filmduur: 90 minuten
Genre: Romantiek / Komedie
Release: 17 december 2015

Mannenharten 2 is absoluut een feel good movie. Hij bevat een flinke portie humor en dat valt me niks tegen. Mannen die achter vrouwen aan gaan met allemaal een andere aanpak is al enorm leuk om te zien. Daarbij zijn de acteurs ook niet onappetijtelijk – hallo Daan, hallo Barry én hallo Mingus! Ja, misschien is deze film om de verkeerde redenen wel een succes.

Het verhaal is niet ijzersterk, maar wel leuk bedacht. Hij kijkt enorm makkelijk. Daarbij vind ik het absoluut een pluspunt dat je verschillende aanpak van de mannen ziet. Zo houd je het ook spannend. En over spannend gesproken: het zou geen Nederlandse film zijn zonder dat je tijdens de vrijscènes een beetje – vooruit, beetje veel – vrouwelijke borsten ziet. Dat had van mij dan weer niet perse gehoeven.

En dan het belangrijkste: kun je Mannenharten 2 zien, zonder deel 1 gezien te hebben! Jep. Absoluut mogelijk! Er was niks wat ik niet kon volgen omdat ik deel 1 niet gezien heb. Het enige waaruit blijkt dat dit een vervolg deel is, is dat de karakters niet geïntroduceerd werden. Want hé, dat is uiteraard in deel 1 al gebeurd. Was dat vervelend? Nee, ik kan niet zeggen dat ik daardoor iets gemist heb.

Al bij al is het een grappige film om een keer te kijken. Geen hoogstaande film, maar leuk voor een avondje met vriendinnen en één of meerdere glaasjes wijn.

3 ster
Heb jij Mannenharten al gezien?