Pepernoten tijd

Ik weet het. De titel is vreemd als je je bedenkt dat het nog maar begin augustus is. Maar ik kwam op het onderwerp van vandaag door mijn vriend. Vanuit het niets zei hij gisteren dat hij ineens zin kreeg in Sinterklaas. Hij was op dat moment iets aan t eten wat hem deed denken aan pepernoten.
Tuurlijk vond ik het ook vreemd dat hij ineens zin kreeg in Sinterklaas, maar het zette me wel aan het denken.

20130809-174636.jpg

Ik bedacht me ineens dat de pepernoten vorig jaar zó belachelijk vroeg in de schappen van de winkels lagen. Al maanden van te voren kon je je ziek eten aan die dingen zodat je met het grote feest zelf die pepernoten toch echt niet meer kunt zien.
Met mode is het eigenlijk niet anders. Het mooie weer komt net pas om de hoek kijken en de herfstcollecties hangen er al.

Midden in de zomer kun je al bijna geen fatsoenlijk t-shirt meer kopen. En dat terwijl je het dan (juist) nog nodig hebt. Ik vind het ronduit belachelijk.

Waarom moeten die herfstcollecties er nu al hangen? Ik heb me er dan nooit in verdiept, maar ik kan me voorstellen dat mensen dan al aan de mode kunnen wennen? Ik heb dat tenminste wel nodig. Die gekleurde spijkerbroeken? Verschrikkelijk vond ik het! Ik vind ze nog steeds niet geweldig, maar ben nu wel op zo’n punt dat ik ze zelf zou kunnen kopen. De neonkleuren hadden minder tijd nodig om mooi gevonden te worden door mij en die vind ik nu dus super leuk! De Tassel Ibiza Bikini vond ik al meteen te gek. En zo kan ik nog wel even door gaan.
Ik heb dus altijd even tijd nodig om aan “speciale” nieuwe mode te wennen. Ja, dan kan ik het me voorstellen dat ze al vroeg in de winkels hangen.

20130809-174749.jpg

Nog steeds vind ik het wel onzin hoor! Laat mij maar wat langer genieten van de zomer in plaats van de herfst al toe te juigen.
Echter is er wel één hele grote voordeel van zo’n “vroege” collectie wisseling: SALE! Daar hou ik van!

20130809-174759.jpg

Dingen van €80 die ineens nog maar €25 kosten. I love it! Helaas zijn de leukste items dan wel vaak al weg of niet meer in de juiste maat te verkrijgen. Maar dat mag zeker de pret niet drukken. Noem me maar gewoon een Nederlander.
De Nederlandse winkels spelen daar trouwens ook goed op in. Voor mijn gevoel is het voortaan bijna altijd uitverkoop. Altijd overal bordjes met aanbiedingen. Ja, dat trekt de mensen je winkel wel in – mij in ieder geval wel om toch maar “even” te kijken ook al heb ik niks nodig. En groot gelijk ook, want ze spotten meteen ook die nieuwe collectie. Slimme marketing dus!

Wat vinden jullie van die vroege collectie wisseling?

Geef een reactie

CommentLuv badge

Close