blogpost

Hoe komt een blogpost tot stand?

Ben jij net als ik geïnteresseerd in hoe een blogpost tot stand komt, omdat je misschien zelf wilt bloggen? Of misschien vind je het gewoon leuk om te weten? Wat je reden ook is, vandaag neem ik je mee in hoe – in ieder geval bij mij – een blogpost tot stand komt. Lees snel hieronder verder!

Een idee

Vaak begint een blogpost bij een idee. Ik zeg bewust vaak, omdat ik soms ook het gevoel heb dat ik enorm veel zin heb om te bloggen, ik WordPress – het programma achter mijn site – open en dan naar het scherm zit te staren. Meestal heb ik dan geen inspiratie, maar soms wil er – na een uur schermstaren – toch een idee ontstaan.

Maar meestal heb ik al een idee voordat ik WordPress open.

Zoals het idee over deze blogpost. In de auto, onderweg naar mijn werk, zat ik te denken waar ik nog meer allemaal over kon bloggen. Ineens schoot dit idee door mijn hoofd. Zo simpel kan het dus zijn! Het is wel van belang om ideeën meteen ergens te noteren, want ik heb het al zó vaak gehad dat ik iets bedacht had – bijvoorbeeld voor het slapen, onderweg naar het werk etc. – en zodra ik WordPress open het idee niet meer wist. Zo jammer. Vooral omdat ik dan vaak al super enthousiast was over een idee.

Ideeën kunnen dus overal vandaan komen. Uit je interesses, dingen die je mee hebt gemaakt en jouw mening ergens over. Overal om je heen zijn ideeën. Hoewel ik soms ook een idee heb, hier over ga schrijven en dan bedenk dat ik er eigenlijk niet zoveel over kan vertellen. Dan wis ik het concept maar meteen. Of soms ben ik toch niet zo overtuigd van mijn artikel. Dan gaat hij ook meteen de digitale prullenbak in.

Maar dan

Idee een in mijn hoofd? Dan ga ik schrijven. Ik moet over mezelf zeggen dat ik heel makkelijk schrijf. Dat merk ik ook op mijn werk op school, als ik rapportage schrijf. Ik typ snel en makkelijk weg. Dat is wel een hele fijne vaardigheid. Ik typ gewoon wat er in mij op komt. Soms merk ik, dat mijn artikel ergens anders heen gaat dan dat ik van te voren bedacht had. Dan overdenk ik wat ik heb geschreven en vergelijk ik het met het originele idee. Wat is beter en wat wil ik vertellen?

De ene keer weet ik dit duidelijker dan de andere keer. Maar gelukkig komt het vaker voor dat ik ineen keer schrijf wat ik wilde schrijven. Dat is fijn!

Check

Wanneer het artikel klaar is, check ik het op meerdere dingen: spelling, zinsbouw, logica, overzichtelijkheid en of ik het artikel zelf ook interessant zou vinden om te lezen. Deze laatste is denk ik wel een belangrijke maatstaaf. Want iets schrijven wat mezelf niet interesseert…. Nee, dan zou mijn blog MIJN blog niet zijn.

Ik denk ook aan jullie – mijn lezers. Wat zouden jullie leuk vinden? Natuurlijk zal het ene artikel je meer aanspreken dan het andere. Dat is logisch, want dat heb ik zelf ook als ik blogs lees. Ik heb een aantal blogs waar ik bijna iedere dag op kijk, maar ook daar staan geregeld artikelen die ik niet of minder interessant vind. Daarom vind ik het vooral belangrijk dat ik het artikel interessant vind. Het is mijn blog en een stukje van mijn leven. Zo houd ik het persoonlijk.

Online

Als ik mijn eigen artikel helemaal goed gekeurd heb, dan plan ik het in. Ik zorg voor de SEO (zodat mijn artikel ook te vinden is op bijv. Google), ik zorg ervoor dat het artikel bij de juiste categorie te vinden is en ik deel mijn artikel – zodra hij online staat – op social media in de hoop dat het artikel veel gelezen wordt en hopelijk ook gedeeld.

Daarnaast hoop ik altijd dat mensen reacties achterlaten. Ik vind het interessant om te weten wat anderen van de blogpost vinden, maar ook omdat je er dan achter komt wie je artikel eigenlijk gelezen heeft. Ik vind het altijd super leuk om te horen als iemand een artikel gelezen heeft!

Ik hoop dat jullie dit artikel interessant vonden! Waar lees jij graag over?

 

 

Liefs Natasja

Volg mij ook op: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube of Bloglovin'

2 Comments

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Close