Go for it!

doelen1Je kent het wel: je hoort of leest iets waarvan je denkt “Dat ga ik ook proberen!” en vervolgens doe je het niet. Denk maar eens aan nieuw jaar: “Dit jaar stop ik met roken.” of “Dit jaar ga ik geen nagels meer bijten.” Juist…. Hoe lang houd je dit ook al weer vol? Eén week? Hooguit twee?
En waarom deze beloftes maken wanneer er weer een nieuw jaar voor de deur staat? Ik heb het met mijn relatie met afvallen. “Ja, maandag ga ik weer op mijn lijn letten. Eerst dit weekend nog even genieten.” De ene keer begin ik er inderdaad op maandag mee en de andere keer komen er weer allerlei verleidingen op mijn pad die er voor zorgen dat ik op maandag toch niet start met het letten op wat ik eet. En eigenlijk weet ik best dat dit ook allemaal smoesjes zijn, want waarom kun je niet gewoon per direct beginnen?

doelen2Als ik het bijvoorbeeld heb over afvallen: waarom wil ik me dat weekend nog uitleven op chips, friet, vette sauzen en al het andere wat totaal niet dieet verantwoordelijk is? Maakt het dit juist niet moeilijker om op maandag écht te starten met afvallen? Moet ik dan niet even afkicken van al dat vette voedsel? Zie je, de excuses komen over de tong gerold.
Hetzelfde is met het eerder opstaan zodat je nog kunt hardlopen – of wat ik dan, als ik mocht kiezen, liever doe: thuis oefeningen. Mijn bed is nog lekker warm of ik ben moe of het wordt al zo’n lange dag. Tadaa…. weer allerlei excuses die zo over de tong naar buiten rollen en allerlei protest borden voor mijn gezicht planten.

En zo heb je nog – ik dan tenminste – honderden dingen die ik eigenlijk wel wil doen, maar……. Vul dit zelf maar in.
Eigenlijk komt het er kort gezegd op neer dat ik mezelf van alles beloof en vaak niet nakom. Hmmm…. als je het zo bekijkt!

En dus, toen ik tot deze conclusie kwam, begon ik na te denken. Hoe kan ik er voor zorgen dat die excuses mooi ver weg blijven en ik me aan mijn eigen belofte kan houden? Dat ik niet meer om de haverklap hoef te zeggen tegen mezelf: “Natasja, nu ga je echt iets aan je lijn doen.” Of één van die honderden andere dingen die ik mezelf constant beloof.

Het klinkt vrij makkelijk en misschien zelfs wel logisch: begin per direct aan het waarmaken van je eigen belofte.
Op het moment dat ik dit typ beginnen de excuses al weer bijna over mijn tong te rollen en ik heb moeite om ze in te slikken.
Dus zeg ik tegen mezelf – of eerder tegen de protestwoorden die op mijn tong liggen – “get out!” Ik merk dat het enigszins werkt, maar nog niet goed genoeg. Dus om mijn mening wat kracht bij te zetten en de woorden-die-alles-gaan-verpesten tegen te houden roep ik nóg harder: “GET OUT!”
Ik denk dat de woorden bang beginnen te worden want langzaam kruipen ze weer terug, ver bij mij vandaan.

Goed. Stap 1 voltooid. Wat is dan stap 2?
Ik denk – nee wacht – ik wéét dat ik nu moet beginnen met het uitvoeren van die belofte, zelfs als de tegenzin én de slechte excuses voor de deur staan. En hoe kan ik mezelf nou beter aan mijn belofte houden door hier een paar doelen neer te zetten en met jullie als getuigen deze doelen waar te gaan maken?

doelen3Mijn doelenlijst:
1. Afvallen: Over 4 weken ben ik 5 kilo kwijt. Hoe? Letten op wat ik eet. Starten per direct!
2. 7 minute work-out: ter ondersteuning van doel nummer 1. Minimaal 2x een ochtend eerder opstaan om deze work-out te doen. Hoe? Wekker zetten!
3. Nagels vijlen; niet bijten. En nee, ook niet als er een haakje aan zit. Hoe? Ook een vijl in mijn tas stoppen zodat ik altijd kan vijlen.
4. Iedere dag zorgen voor een artikel op mijn site. Hoe? Door te plannen!!!!

Zo, 4 doelen vind ik voor nu wel even genoeg. Laten we niet overdrijven. Over 4 weken zal ik hier weer een artikel over plaatsen en jullie vertellen of het gelukt is. En volg me ook maar op Twitter en Instagram, want daar zal ik je tussendoor vast op de hoogte houden van deze doelen!

Welke beloftes komen jullie jezelf niet na? En aan welke doelen ga jij werken?

Liefs,
Natasja

Bron afbeeldingen: weheartit.com

5 Comments

Geef een reactie

CommentLuv badge

Close